maandag 8 oktober 2012

Zondag 7 oktober (Montour Falls)

We maken geen haast vandaag want we hebben gisteren de hele dag gereden. We besluiten om eerst onze 2 overnachtingen te gaan betalen en daarna pas te ontbijten. Vervolgens drinken we nog een kop koffie en daarna gaan we met een gevulde rugzak op pad. Het is fris buiten maar het is droog en dat is het belangrijkste. We gaan vandaag naar Watkins Glenn SP alhoewel het daar wel druk zal zijn. De Amerikanen hebben een lang weekend want morgen is het Columbus Day, een vrije dag voor de meesten.

We gaan het gewoon proberen en als het te druk is, kunnen we altijd nog wat anders gaan doen. Het park is maar 5 minuten rijden vanaf de cottage en alhoewel de parkeerplaats vol lijkt, vinden we toch nog een plekje voor onze SUV.

Watkins Glenn is 10.000 jaar geleden gevormd doordat de laatste gletsjer zich toen terugtrok. Door erosie van o.a. de rivier is er een diepe kloof ontstaan die nog steeds verder erodeert. In 1926 is dit een State Park geworden. Men is toen ook begonnen met het aanleggen van wandelpaden die door de kloof voeren. De belangrijkste en mooiste trail is de Gorge Trail die in totaal 800 trappen telt. Aan het begin loop je door een tunnel en daarna slingert het pad zich omhoog en omlaag, langs en achter watervallen, dwars door de kloof. Langs het pad worden de wanden steeds hoger en hoger. Uiteindelijk kom je op de bodem van de kloof om vervolgens met een flink aantal trappen (de zgn. Jacobsladder) weer omhoog te lopen.

Het is er adembenemend mooi en het uitzicht is steeds anders. Elke keer komen we weer een nieuwe waterval tegen. Het pad is bij tijd en wijle nat en glibberig maar we hebben gelukkig stevige schoenen aan.

Het is druk op het pad maar we hebben er geen last want daar is de wandeling té mooi voor. We doen over een stuk van 1,5 mijl zo’n 2 uur. Kun je nagaan hoeveel er te zien was.

Als we eindelijk aan het einde van de trail zijn en dus alle 800 trappen hebben gehad, gaan we eerst lekker lunchen en dan merk je pas dat het wel erg fris is. Daarom gaan we maar snel weer lopen; ditmaal bovenlangs aan de andere kant van de kloof. Het is hier erg rustig want het merendeel van de mensen stapt in de shuttlebus en laat zich terugrijden ipv te lopen.

Wanneer we weer bij het beginpunt zijn gekomen kopen we nog een paar kaarten en stappen we de auto weer in. We gaan nog even wat boodschappen doen, tanken benzine en gaan daarna terug naar de cottage. Even bijkomen van alle trappen. Tegen een uurtje of 5 gaan we wat eten. We komen terecht bij een plaatselijke eettent die tot onze vreugde verrassend goed is. De salad bar is erg uitgebreid en mijn kipfilet is heerlijk mals. Ook Jan z’n burger is heerlijk en als we de rekening krijgen, hoeven we maar USD 18,50 te betalen.

Zo kun je nog eens uit eten gaan.

Vandaag was onze laatste dag in Finger Lakes en eigenlijk hebben we veel te weinig gezien van de omgeving. Het is hier een beroemd wijngebied met vele wijngaarden maar daar zijn we helemaal niet aan toegekomen. Tja, je moet nu eenmaal keuzes maken.